במרכז התערוכה מוצגים צילומים משני קווי ביצורים מפורסמים: קו מאז'ינו הצרפתי וקו בר-לב הישראלי. שני קווים, על אף ההבדלים ביניהם, נקשרים עד היום עם טראומות אישיות ולאומיות. לצידם מוצגות עבודות שעוסקות בחומה בין ארה"ב למקסיקו, בחומה הסינית וגם בגדר ההפרדה הישראלית.
"התערוכה מתחקה אחר האופנים שבהם הקווים מתפקדים ואחר הסביבות עליהן הם משפיעים, כולל האופן שבו הם 'מצלקים' את הנוף האנושי והטבעי", מסבירה האוצרת גליה גור זאב. התערוכה מאגדת צילומי נוף, צילומי עיתונות, סרטי טבע, סרט דוקומנטרי המשלב קטעי ארכיון ואמנות מיצג. הצבתם של הקווים אלה לצד אלה, מאפשרת התבוננות מחודשת בהבטחות ובאשליות הכרוכות בפעולת הביצור ומחדדת את ההכרה שכל קו ביצורים, מיום בנייתו, טומן בחובו גם את קריסתו.
התערוכה החדשה היא חלק ממיזם רחב יותר בשם "קווי הגנה", הנערך בשיתוף פעולה ראשון בין הגלריה האוניברסיטאית לבין המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), ובשיתוף עם עיתון "הארץ", והחוג לאמנות התיאטרון. במסגרת המיזם מועלים בגלריה מחזות תיאטרון, מוקרנים סרטים המתכתבים עם הנושא המרכזי של "קווי הגנה", ולכל אלו מתווספים סיורים, ימי עיון והרצאות בהשתתפות חוקרים שונים.
"בעקבות עיסוקו בשרידי הביצורים והבונקרים שנותרו ממלחמת העולם השנייה כתב הפילוסוף הצרפתי פול ויריליו: 'עקרון ההתחמשות שאף מאז ומתמיד להרס ולפירוק, תחילה של גוף האדם והשריון, ובהמשך לפירוקה של החומה שהוקמה להגנתו'. התערוכה, שמוקדשת לזכרו של ויריליו, מאפשרת להיחשף, באמצעות מעשה התיווך של אמנים ישראלים ומחו"ל, למבניהם, למשמעויותיהם ולנוכחותם בנוף של קווי ביצורים, בונקרים, חומות וגדרות", מסכמת גור זאב.
הגלריה פתוחה לקהל:
בימים א'-ד' 11:00 – 19:00
בימי ה' 11:00 – 21:00
בימי ו' 11:00 – 14:00
בכל יום שישי מתקיימים סיורים בתשלום משעה 10:00 -11:00